Programlama dillerinde dizi adı verilen koleksiyonlar sayesine birden fazla aynı tipten değeri tek bir değişken içerisinde saklamak mümkün olmaktadır. Dizi, bu amaçla kullanılabilecek tek seçenek olmasa da en sık kullanılan yazılımsal koleksiyon seçeneklerinden birisidir. Sitede bulabildiğim kadarıyla farklı programlama dilleri için aşağıdaki gibi içerikler de daha önce paylaşılmış.
bkz: PHP'de Dizi Tanımlamak (Yeni Vektör ya da Matris Eklemek)
bkz: Java'da elemanlı vektör (dizi) tanımlamanın en hızlı yolu
bkz: JavaScript ile dizi işlemleri (dizi tanımlama-ekleme-güncelleme)
bkz: Java'da bir dizide tekrar eden kayıtları bulmak ve silmek
bkz: Java'da iki diziyi birleştirmek ve tekrar sıralamak
bkz: Java'da iki dizideki (vektör) ortak elemanları bulmak
Dizilerin özellikleri ve kullanımları ile ilgil maddeleri dikkate almalısınız.
- Dizilerin en temel özelliği, sabit bir boyuta sahip olmaları ve tanımlanma aşamalarında bu boyutun yazılması gerekliliğidir. Farklı programlama dillerinde bu işlem daha esnek olabilir, ancak C# programlama dilinde her dizinin (kaç boyutlu olduğu fark etmez` vektör, dizi, üç boyutlu ya da daha fazla boyutlu dizi olabilir) saklayacağı eleman sayısı başından yazılmalıdır.
- PHP gibi dillerde aynı dizi içerisinde birbirinden farklı veri tiplerinde değerler saklayabilirsiniz. Ancak C# programlama dilinde sakladığınız tün değerler aynı veri tipinde olmalıdır. Örneğin int, string ya da herhangi bir sınıftan nesne türünde diziler üretebilirsiniz; ancak tüm veri tipleri aynı olmak zorundadır.
- Diziler sıfır index'i ile başlarlar, bunun anlamı dizinin ilk elemanının çoğu programlama dilinde 0. eleman olmasıdır. Son elemanı da (eleman sayısı - 1). elemandır.
- Dizilerde bir index'te yer alan değeri çağırmak ya da atamak için köşeli parantezler kullanılır. Örneğin oyuncular isimli dizinin 1. elemanını çağırmak için oyuncular[1] yazılır.
Edit: sonraki yazım için bkz: C# ile Dizi Tanımlamak (Array)